وَ لَوْ أَنَّ قُرْآناً سُیِّرَتْ بِهِ الْجِبالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ کُلِّمَ بِهِ الْمَوْتى بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمیعاً أَ فَلَمْ یَیْأَسِ الَّذینَ آمَنُوا أَنْ لَوْ یَشاءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمیعاً وَ لا یَزالُ الَّذینَ کَفَرُوا تُصیبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَریباً مِنْ دارِهِمْ حَتَّى یَأْتِیَ وَعْدُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا یُخْلِفُ الْمیعادَ
سلام تا به حال به وعده های خدا فکر کرده ایم ....
وعده خدا اصلا یعنی چی؟؟
اصلا چرا خدا وعده می دهد؟؟
وعده خدا چه چیزی را در بر خواهد داشت و چگونه
است؟؟
در وعده ما سه صفت را باید در نظر بگیریم 1-علم
واسع 2-قدرت واسع 3- مطابقت این علم با حقیقت(یعنی از جنس حقیقت بودن آن)
حالا از منظر انسان این سه صفت تنها
وقتی حاصل می شود که قرآن شده باشد و کل وجودش تجلی قرآن شده باشد
اصولا وقتی خدا وعده ایی می دهد،انسان
مورد خطاب این سه صفت را ندارد
پس چون وقتی انسان نسبت به رخدادی
علم(احاطه)نداشته باشد آن را در زمان خواهد دید و وعده خدا برای او می شود آمدنی و
از جنس غیب می شود برای او
انسان وقتی رخدادی برایش به وقوع می
رسد و او را احاطه می کند تازه او نسبت به آن علم پیدا می کند
چون وعده از جانب صاحب علم است و مطابق
حق است پس هیچ خلافی نخواهد داشت
حال دو نتیجه اخلاقی:
انسان چیزی جز صفاتش نیست و باید صفت
را دارای صفتی به انسان عنایت کند(گدایی کار اصلی یک انسان است برای کمال)
اصل نزول صفت بر اساس سنخیت است اهل
بیت صفت تامه یک انسان الهی هستند پس برای آمادگی نزول صفات الهی باید شبیه این
بزرگواران شد(مراقبت و توجه نفس برای انسان صفت ساز است)
از جمله ی این وعده های زیبای خدا این وعده است
الْخَبیثاتُ لِلْخَبیثینَ
وَ الْخَبیثُونَ لِلْخَبیثاتِ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ
أُولئِکَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا یَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریمٌ (26